Tuesday, November 13, 2012

Jahit lurus? Senang je tu !

Mula-mula belajar jahit menggunakan mesin jahit jenama SINGER seawal usia saya 12 atau 13 tahun (tak berapa ingatlah).  Tolong mak jahit baju sendiri, jahitan lurus je.  Bila dah semakin mahir saya mula jahit baju dan kain sekolah sendiri setelah diberi kepercayaan oleh mak.  Kalau tudung sekolah tu jahit tangan je dan bahagian tepi tudung tu bakar guna lilin aje.  Itu cara dulu-dululah.  Zaman persekolahan.

Senang ke jahit lurus tu?  Kalau orang yang dah mahir, itu kacang je....kalau orang yang baru nk belajar...haha...jawab lah sendiri.  Kalau jahit baju atau kain, saya rasa takde masalah sangat, sebab apa?  Sebab baju atau kain taklah panjang mana...kalu terbelok pun tak perasan sangat.


Tapi kalau jahit langsir? Panjang kain sampai 4 atau 5 meter.  :)
Mula-mula saya menjahit langsir, dalam fikiran saya, alah senang je jahit langsir ni...lurus ajer...tak susah lah.  Bila dah siap, senget benget!!!  Kena buka semula jahitan.  Itulah padahnya kalau menjahit tanpa ilmu.  Nampak senang kan.  Jadi moralnya ialah, kalau kita takde pengalaman menjahit langsir, jangan kata jahit langsir tu senang ajer!  No...no...no...Menjahit ke memasak ke menyulam ke....semua tu mesti dengan ilmu.  Mana nak dapat ilmu? Ada banyak cara....Antaranya, kalau bidang jahitan, berlatih lah menjahit, tapi mungkin ambil masa yang sedikit panjang bergantung pada kemahiran kita.  Cara yang cepat, pergi ke kursus2, dapatkan ilmu dari mereka yang pakar dalam bidang berkaitan.

Bagi saya, dua2 cara ni saya dah guna...Alhamdulillah sangat bermanfaat.  Kita akan lebih merasai 'nilai ilmu' yang kita ada dan kita dapat.

Jahitan langsir banyak memberikan saya banyak ilmu jahitan yang saya inginkan.   Teknik untuk menjahit dengan kemas, lebar yang sama dari awal kain hingga habis kain, kain atas dan bawah tidak berkedut dan lain-lain ilmu asas yang sangat membantu saya agar jahitan nampak profesional.

Teknik-teknik ini kebanyakannya dari pengalaman saya menjahit dan kursus jahitan langsir yang saya sertai.  Alhamdulillah, wang yang dilaburkan tidak sia-sia.

Wallahua'lam.