Wednesday, December 4, 2013

Bagaimana Nak Tentukan Harga Upah Jahit?

Assalamualaikum wbt.

Musim tengkujuh sudah tiba...mendung...sejuk...jemuran tak kering-kering...biasalah tu.
Cuma bagi mereka yang berada di kawasan rendah dan mudah banjir, berhati-hatilah.

Bagaimana Nak Tentukan Harga Upah Jahit?
Selalu saya sendiri tak tahu nak letak harga macam mana.
Kalau harga upah jahit langsir, memang saya tahu sebab cikgu langsir saya dah bagitahu dan dah bagi panduan.


Tapi kadang-kadang ada juga kawan-kawan yang minta saya jahitkan baju diorang atau baju anak-anak diorang.  Lepas tu tak tahu nak letak harga berapa? Hehehe.
Berapa harga upah baju kurung kanak-kanak? Dewasa?
Jubah moden kanak-kanak? Dewasa?
RM15...RM17...RM20...RM25...RM30...RM35...mahal sangat tak? ke murah sangat? Tak berbaloi dengan penat lelah kita...masa kita...???

Kadang-kadang kalau rajin, ada juga saya cari senarai harga jahit baju di blog-blog jahitan sebagai panduan.  Mungkin boleh ikut mungkin tidak.
Sebab kemahiran saya tak sama dengan kemahiran mereka.
Sebab tempat saya mungkin tak sama dengan tempat mereka.
Sebab jenis kain mungkin tak sama dengan kain yang mereka jahit.
Apa langkah terbaik menentukan harga upah?
Bila dah siap jahit...pejam mata...selawat...ting!! buka mata...dapat harga...hehe...boleh ke gitu?
Pada saya kalau kita betul-betul serius nak berbisnes dan memang sudah mahir dalam bidang jahitan baju ni dan memang jahitan kita ni terbukti kemas dan cun...buatlah istikharah dalam meletakkan harga.  Bukankah itu cara yang terbaik?


Tapi bagi saya yang jahit baju secara suka-suka...(sebab saya lebih suka ambil tempahan langsir)...saya letak harga ikut suka juga...bergantung pada tahap kesukaran menjahit baju tersebut dan juga jenis kain yang diberi oleh pelanggan.  Memang saya lebih banyak menolak tempahan jahit baju daripada menerima.  Hehe...rumit lah jahit baju ni.

Ada satu hari saya pergi ke kedai alatan jahitan nak beli benang di taman perumahan saya.  Sedang saya memilih benang, biasalah proses memilih benang ni lama juga...datang seorang pakcik nak minta taukeh kedai jahitkan kain sampinnya.  Terus taukeh tu kata harga upahnya RM5...pakcik pun setuju dan kain tu siap keesokan harinya.  Dalam hati saya...oooowh RM5 untuk sampin...boleh dijadikan panduan juga untuk letak harga...hehe...

Okey...itu je untuk hari ni.
Wassalam.